کمک به بیماران خاص و معلولان، قاتل را از پای چوبه دار نجات داد ۳۲ فقره سرقت کابل برق در شهرک غرب مشهد کشف شد (۵ خرداد ۱۴۰۳) درگیری بر سر جای پارک باعث مرگ مرد ۶۰ ساله شد زلزله، آبدانان ایلام را لرزاند (۵ خرداد ۱۴۰۳) اختصاص خط ۶ سامانه ۱۹۰ به طرح جوانی جمعیت مهار آتش سوزی یک منزل مسکونی در بلوار جانباز مشهد (۵ خرداد ۱۴۰۳) طرح پوشش بیمه‌ای اتباع و مهاجرین خارجی مجاز آغاز شد شیرخوارگاه‌های خالی نتیجه زحمات شهید جمهور است ۱۰۰ عملیات اطفای حریق توسط آتش نشانان مشهدی طی یک هفته! تلاش آتش‌نشانان سه ایستگاه برای مهار آتش در یک واحد مسکونی سارقان ۱۰ میلیارد ریال طلا در سبزوار دستگیر شدند (۵ خرداد ۱۴۰۳) وزارت بهداشت: قیمت دخانیات در ایران بسیار پایین است قلیان اکسیژن چیست و چه تاثیری بر بدن می‌گذارد؟ ربودن مسافر جوان به‌خاطر تسویه‌حساب مالی در غرب تهران! رمزگشایی ۳۳۰ فقره سرقت در مشهد اسکان رایگان ۷ هزار و ۲۰۰ شرکت‌کننده در مراسم تشییع شهدای سانحه بالگرد در مشهد افزایش ۳۵ درصدی سفر به خراسان‌رضوی با خودروی شخصی (خرداد ۱۴۰۳) بهترین زمان مصرف قرص آهن چگونه می‌توان عادت استفاده از تلفن همراه قبل از خواب را ترک کرد؟ برنج شفته شده را چکار کنیم؟ | این اشتباهات باعث نرم‌تر شدن برنج می‌شود
سرخط خبرها

قوانین و مجازات برای برخورد با مداخله‌گران سلامت بازدارنده نیست و باید به‌روزرسانی شود

  • کد خبر: ۱۴۱۱۲۵
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹
قوانین و مجازات برای برخورد با مداخله‌گران سلامت بازدارنده نیست و باید به‌روزرسانی شود
جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی از چالش‌های ماجرای مبارزه با مداخله‌گران سلامت این است که جرایمی برای این افراد متخلف در نظر گرفته شده است که بازدارندگی کافی ندارد.

سخایی | شهرآرانیوز، ایوب توکلیان در نشست خبری با موضوع مقابله با مداخله‌گران درمان به‌ویژه در حوزه زیبایی و طب سنتی در مشهد، اظهار کرد: به‌عنوان مثال فرد متخلفی که ماهانه ۱۰۰میلیون درآمد دارد، قانون سقف ۵میلیون جریمه برای او در نظر می‌گیرد. افزایش جریمه‌ها و به‌روزرسانی جریمه‌های مقابله با متخلفان مداخله‌گر سلامت باید انجام شود.

وی ادامه داد: یکی از پدیده‌هایی که در سال‌های گذشته شاهد تشدید و به‌نوعی گسترش آن بودیم، موضوع مداخله‌گری‌ها در امر سلامت است. در همه تخصص‌ها و حرفه‌ها فقط افرادی می‌توانند در آن حوزه مشغول به کار شوند که علاوه بر صلاحیت‌های علمی و فنی لازم، تحصیلات مرتبط را نیز داشته باشند و ضمنا باید مجوز‌های قانونی از مراکز ذی‌ربط را گرفته باشند.

وی افزود: در حوزه سلامت این حساسیت بیشتر است، زیرا با جان و سلامت مردم در ارتباط است؛ بنابراین اگر در این حوزه اقدامات سوئی صورت بگیرد، قطعا آسیب و عوارض آن بر مردم و جامعه به‌مراتب بیشتر است. 

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: حوزه طب سنتی یکی از چالش‌های بزرگ ماست. افرادی بدون تحصیلات و تخصص لازم اقدام به تجویز پروتکل‌های درمانی و خدمات درمانی در این حوزه می‌کنند. متأسفانه در حوزه زیبایی این مسئله پررنگ است. به‌دلیل مواجهه با یک چالش و نقطه ضعف فرهنگی و با تأثیرگرفتن از فضا‌های مجازی، افراد زیادی به‌ویژه جوانان به‌سمت عمل‌های زیبایی خارج از استاندارد‌ها پیش رفتند.

توکلیان اضافه کرد: این تقاضا‌های خارج از عرف و استاندار‌های جهانی سبب شده است متخلفان، فرصت‌طلبان و سوءاستفاده‌گران وارد میدان شوند و از این فرصت به نفع منابع اقتصادی خود استفاده کنند. افرادی که صلاحیت علمی ندارند و آموزش‌های لازم و استاندار و مجوز لازم را ندارند، به‌صورت غیرقانونی و زیر‌زمینی خدمات درمانی و زیبایی انجام می‌دهند و با جان مردم بازی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: عوارض وجود این مداخله‌گران به‌خطرافتادن جان مردم، پاسخگونبودن هنگام ایجاد عارضه و آسیب است، زیرا مداخله‌گر سلامت به هیچ مرجعی پاسخگو نیست. همچنین تخلفات تعرفه‌ای از دیگر عوارض مداخله‌گران سلامت است. آن‌ها پول بیشتری به عناوین مختلف از مردم می‌گیرند، مالیات هم پرداخت نمی‌کنند.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: متأسفانه در حوزه طب سنتی، زیبایی و دندان‌پزشکی مداخله‌گران زیادی هستند و ما موظفیم با همکاری قوه قضائیه، سازمان نظام پزشکی و نیروی انتظامی با شناسایی این افراد بلافاصله با آن‌ها برخورد کنیم. یکی از چالش‌های ماجرای مبارزه با مداخله‌گران سلامت این است که جرایمی برای این افراد متخلف در نظر گرفته شده است که بازدارندگی کافی ندارد. به‌عنوان مثال فرد متخلفی که ماهانه ۱۰۰میلیون درآمد دارد، قانون سقف ۵میلیون جریمه برای او در نظر می‌گیرد. افزایش جریمه‌ها و به‌روزرسانی جریمه‌های مقابله با متخلفان مداخله‌گر سلامت باید انجام شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->